CC466093-F0EC-4F14-BA0E-23F0372575D8_4_5

Lag en herlig rødbetsalat for Vata-dosha!

Her er tips til en deilig rødbetsalat som er perfekt for å balansere Vata-dosha - og som gir deg mulighet til å bruke en av de herlige, norske råvarene som nå er i sesong.

Kokte rødbeter, appelsin, honning, tahin og milde krydder - kombinasjonen av smakene SØTT, SALT og SYRLIG er akkurat hva som skal til for å balansere Vata-dosha nå om høsten.


Rødbetsalaten har blitt en klar favoritt når jeg lager mat på yoga-retreats og mange har ønsket seg oppskriften :-) .


Siden jeg ikke er så god med eksakte mengdemål håper jeg du kan bruke det som inspirasjon til å prøve deg frem og øve opp smakssansen din slik at du finner den balansen som du liker best - uansett om du vil ha det litt ekstra salt, litt ekstra syrlig, eller litt ekstra søtt...



INGREDIENSER:
  • Kokte rødbeter

  • Appelsin (bruk gjerne både saften og noen fine «fileterte» biter)

  • Olivenolje

  • Tahin

  • Honning, eller annen søtning

  • Salt og pepper

  • Cumin

  • Eplesider-eddik

  • Evt friske urter som mynte, persille, dill og/eller timian


Kok rødbetene med skall til de er gjennomkokt (skallet er lettere å fjerne når de er kokt) og del i biter.

Bland dressing av presset appelsin, olje og de andre ingrediensene. Smak til så du finner en god balanse av søtt, salt og syrlig, rør inn rødbetene og evt appelsinbiter og pynt gjerne med litt friske urter.

Salaten holder seg også fint i kjøleskapet et par dager, men ta den ut i god tid før du skal spise slik at den ikke er kald

(velg helst varm mat for å balansere vata-dosha).


Archive
Search By Tags
Ingen tagger enda.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square