CC466093-F0EC-4F14-BA0E-23F0372575D8_4_5

Uro og Vata-dosha

Vata er det doshaet som lettest kommer ut av balanse. Uansett om Vata er en stor, eller mindre del av din individuelle konstitusjon, påvirkes vi av hvor sterkt denne energien/kvaliteten nå er tilstede i omgivelsene. Uro, usikkerhet, uforutsigbarhet og frykt er alle sterke triggere som virker inn på oss - både fysisk og mentalt.

Uro og uvisshet påvirker både vår individuelle og kollektive bevissthet.

Endringer og hendelser som påvirker livet vårt; opplevelsen av maktesløshet, frykt og kanskje fremdeles en følelse ensomhet, mindre nærhet og personlig kontakt, endrede rutiner og manglende forutsigbarhet er alle typiske triggere og sterke årsaker til at Vata-dosha kommer ut av balanse.


Hvis du allerede har mye Vata i din individuelle konstitusjon vil du være ekstra sensitiv overfor det som nå skjer, og kanskje opplever du typiske tegn som; nervøsitet, tankespinn og konsentrasjonsproblemer, søvnproblemer, sensitiv fordøyelse og/eller fordøyelsesproblemer (f.eks IBS, luft i magen, forstoppelse og/eller løs mage).


Stikkord for å skape balanse i Vata-dosha er JORDNING, FORUTSIGBARHET, VARME og MYKHET.


Det er også viktig å jobbe imot den naturlige tendensen til å holde fast og holde inne. Det å skape en god og myk flyt - enten det handler om fysisk bevegelse, eller evnen til å "forløse" tanker, ord og følelser. Uansett om du snakker med en god venn, med deg selv, med et kjæledyr eller med plantene dine - det å bruke stemmen, aktivisere hals-chakraet, er blant de gode rådene for balanse i Vata-dosha. Et av de enkleste og beste tipsene er å sette på rolig, fin musikk - som du både kan danse/bevege deg til og synge med.


Det er også viktig at du ikke undertrykker kroppens naturlige funksjoner. En stor medvirkende årsak til ubalanser er vår frykt for kroppslyder og det at vi holder inne og undertrykker kroppens reaksjoner, enten det handler om å rape, nyse, prompe, gjespe osv. Selvfølgelig skal vi forholde oss til vanlig folkeskikk, men kanskje kan vi sammen hjelpe til å gjøre det mindre "farlig" og mer naturlig å la kroppen få uttrykke seg og gi slipp...


Et annet vanskelig dilemma i disse dager er hvor og hvor mye tid vi bruker på å holde oss informert og oppdatert - og hva det gjør med oss. Forer det mer frykt og uro, eller fremmer det medfølelse, empati og engasjement?

Kjenn etter hvordan du opplever og reagerer på nyheter og hva som formidles i media, velg dine kilder, men ikke gi etter for alle algoritmene som fremmer polarisering og silo-tankegang.

Vær oppmerksom på hvordan du forholder deg til "FOMO" (fear of missing out).

Daglige nyhetsoppdatering er selvfølgelig helt relevant for å holde deg oppdatert, men det kan lett ta overhånd hvis du ikke samtidig er bevisst på hva all informasjonen gjør med deg - og hvordan du forholder den til den.


For balansere den fysiske fordøyelsen og eventuelle fordøyelsesproblemer er det fint å holde seg til mest mulig varm mat og drikke. Grøt til frokost, varmende supper, stuinger og gryter. Bakte og moste grønnsaker, kitchari og risotto, gjerne krydret med milde og varmende krydder for hjelper fordøyelsen litt ekstra. Det handler om å optimaliserer kroppens evne til både å ta til seg det den trenger av næring - og samtidig kvitte seg med avfallsstoffer. En sensitiv og uabalansert (vata-)fordøylse kan lett gi grobunn for ama.


Dette er ikke tiden for strenge dietter, raw food og kalde salater. Unngå også kald drikke sammen med mat.


Kjenn jording og tilhørighet til naturen. Opplev hvordan sesongene og naturen går sin gang, fuglene synger, blomstene spirer og solen varmer. "Tune" deg inn på det som fremmer opplevelsen av noe større, som åpner for et annet perspektiv og som gir håp, tillit, trygghet og ro.


Kultiver gode kvaliteter fra Kapha- og Pitta-dosha for å skape balanse.

Trygghet, omsorg, vennlighet, organisering, oversikt, rasjonell og logisk tenking, utholdenhet og tiltakskraft er noen av de gode egenskapene som vi trene på å hente frem i oss selv.


Vata bringer frem kreativiteten i oss

Når vi har funnet mer ro og balanse vil vi også tydeligere oppleve de gode sidene ved Vata-dosha. Kreativitet til å tenke nytt og se nye muligheter, til å iverksette idéer - og samtidig være bevisst på at vi kanskje kommer til å trenger litt hjelp senere i prosessen (vata er god til å sette i gang prosjekter, men ikke like god til å følge opp hele veien til mål...).


Ayurveda dreier seg ikke bare om mat, kosthold, daglige rutiner og egenpleie. Det handler også om å finne mening og tilhørighet, forståelsen og opplevelsen av at vi er en del av noe større - at alt henger sammen med alt...

Styrken vi kan finne gjennom tillit, selv i vonde og vanskelige tider, er kanskje det viktigste vi kan jobbe ned for å komme oss videre og styre mot lyset i enden av tunnelen.



Vil du ha mer spesifikke råd som er tilpasset akkurat deg og din kropps-type?
Ønsker du å jobbe mer målrettet for å skape bedre balanse i livet?

Jeg veileder klienter, enten via zoom, eller personlig møte.

Ta gjerne kontakt på mail: merete@omayurveda.no


Archive
Search By Tags
Ingen tagger enda.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square