top of page
Søk

Tips til kjølende egenpleie i sommer

Har sommervarmen begynt å påvirke deg? Hvis du naturlig har mye Pitta i konstitusjonen din, eller har mye stress i hverdagen, har du kanskje begynt å kjenne tegn på ubalanse? I såfall er det smart å være "føre var", og gjøre noen enkle justeringer nå før det leder til mer uttalte symptomer og plager.


Typiske tegn på ubalanse i Pitta-dosha kan blant annet være; betennelser, migrene, fetere og mer uren hud, rosacea, utslett og kløe, såre øyne, halsbrann, sure oppstøt, løs mage, utålmodighet, irritasjon, «kort lunte», utålmodighet, perfeksjonisme, sjalusi, sinne og andre «hete» følelser …


Her er noen enkle og behagelige tips for å balansere Pitta i sommervarmen:

  1. Gjør abhyanga (oljemassasje) med kokosolje, eller solsikkeolje fremfor sesamolje, eller andre mer varmende oljer. Massér gjerne fotsålene med kokosolje om kvelden, det virker både kjølende og beroligende

  2. Velg rene og naturlige hudpleieprodukter basert på aloe vera, kokosolje, kamille, rose, sadeltre, lavendel. Velg dufter (parfyme/aromaterapi) i lette og friske blomstertoner.

  3. Senk trenings- og ambisjonsnivået, velg roligere og kjølende aktiviteter som lett yoga, svømming, gåturer (gjerne om morgenen, eller kvelden). Trigges du av sterkt konkurranseinstinkt kan det være lurt å heller drive litt egentrening…

  4. Bruk agurk på maten/i salaten fremfor tomat og paprika, velg friske bær og melon fremfor syrlige sitrusfrukter

  5. Bruk mer av smakene bittert og søtt, mindre av det som er spicy, salt og surt

  6. Bruk godt med friske urter som koriander, dill og mynte

  7. Bytt ut sitron med lime (sitron virker varmende, mens lime er kjølende). Drikker du mye ingefær og sitron-te, kan du nå velge lime og bruke en mindre mengde ingefær. Andre gode alternativ til rensende (og mer kjølende) te for Pitta er peppermynte, kamille og CCF (cumin, koriander og fennikel)

  8. Vil du kose deg med noe ekstra kjølende som kald drikke og iskrem er det best å spise/drikke det mellom måltider, særlig hvis du spiser varm mat

  9. Alkohol virker sterkt varmende, og vil du nyte et glass med noe godt er det best å velge øl, eller en litt søtere hvit- eller rosevin

  10. Lag en oppfriskende og kjølende spray med kokosvann, rosevann, aloe vera, kamille og/eller mynte

  11. Vurder evt tilskudd av Shatavari*, som også er ekstra gunstig for kvinners hormonsystem og ved plager ift overgangsalder

  12. Gjør Shitali pranayam (rull tungen som et sugerør du trekke pusten rolig inn gjennom).

  13. Jeg kan også personlig anbefale et avkjølende fot-spa med rumpetroll ;-)





*) Ta gjerne kontakt hvis du vil vite mer om, eller bestille, Ayurvediske urter


Nyt varmen i passe mengde og være særlig bevisst på om solen gir deg energi, eller gjør deg slapp og sliten

Comentarios


Archive
Search By Tags
Ingen tagger enda.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page