Usikkerhet og isolasjon er sterke triggere for Vata-dosha

Uansett om Vata er en stor, eller mindre del av din individuelle konstitusjon, påvirkes vi alle av hvor sterkt denne energien/kvaliteten nå er tilstede, og virker inn på oss - både fysisk og mentalt.


Uro og uvisshet påvirker både vår individuelle og kollektive bevissthet.

Raske og store endringer som har fått stor innflytelse på livene våre; opplevelsen av å være begrenset, kanskje en følelse av ensomhet og isolasjon, mindre nærhet og personlig kontakt, endrede rutiner og manglende forutsigbarhet er alle typiske triggere og årsaker til at Vata-dosha kommer ut av balanse.


Hvis du allerede har mye Vata i din individuelle konstitusjon vil du være ekstra sensitiv overfor det som nå skjer, og kanskje opplever du typiske symptomer som; nervøsitet og usikkerhet, tankespinn og konsentrasjonsproblemer, søvnproblemer, sensitiv fordøyelse og/eller fordøyelsesproblemer (f.eks IBS, luft i magen, forstoppelse og/eller løs mage).


Viktige stikkord for å Vata er FORUTSIGBARHET, VARME og MYKHET.

Det er også viktig å holde kontakt med andre, det å kunne snakke og dele er viktig for den "mentale fordøyelsen" og skaper også trygghet og tilhørighet. Praktiser fysisk avstand - ikke sosial avstand.


Nå som mye av vår sosiale liv foregår på nett er det også viktig å være kritisk til hva du velger å eksponere


deg for - hold deg unna det som øker opplevelser av frykt og usikkerhet. Kjenn etter hvordan du opplever og reagerer på nyheter og hva som formidles i media, velg dine "trygge" kilder og våg også å velge bort.

Vær oppmerksom på hvordan du forholder deg til "FOMO" (fear of missing out).

Daglige nyhetsoppdatering er selvfølgelig helt relevant for å holde deg oppdatert, men det kan lett ta overhånd hvis du ikke k


larer å koble fra... Synes du det er vanskelig å gå offline, er dette kanskje tiden for å fråtse i søte og morsomme kattevideoer :-).


For balansere den fysiske fordøyelsen og eventuelle mageproblemer er det fint å holde seg til mest mulig varm mat og drikke. Grøt til frokost, varmende supper, stuinger og gryter. Bakte og moste grønnsaker, kitchari og risotto, gjerne krydret med m


ilde og varme krydder.

Dette er ikke tiden for strenge dietter, raw food og kalde salater.

Unngå spesielt kald drikke sammen med mat.


Kjenn jording og tilhørighet til naturen. Opplev hvordan sesongene og naturen går sin gang, fuglene synger, blomstene spirer og solen varmer.

"Tune" deg inn på det som fremmer opplevelsen av noe større, som åpner for et annet perspektiv og som gir håp, tillit, trygghet og ro.



Kultiver gode kvaliteter fra Kapha- og Pitta-dosha for å skape balanse.

Trygghet, omsorg, vennlighet, organisering, oversikt, rasjonell og logisk tenking, utholdenhet og tiltakskraft er noen av de gode egenskapene som vi trene på å hente frem i oss selv.


Vata bringer frem kreativiteten i oss

Når vi har funnet mer ro og balanse vil vi også tydeligere oppleve de gode sidene ved Vata-dosha. Kreativitet til å tenke nytt og se nye muligheter er et godt ek


sempel.

Vi finner alternative måter å jobbe på, nye behov melder seg og åpner opp fo


r nye muligheter og løsninger.

Vi blir mer bevisst på egne verdier og hva som er viktig i livet. Vi kjenner tydeligere på hva og hvem vi savner og hvor viktige de små tingene i hverdagen er - det som for et par uker siden var selvfølgelig og ble tatt for gitt.


Ayurveda dreier seg ikke bare om mat, kosthold, daglige rutiner og egenpleie. Det handler også om å finne mening og tilhørighet, forståelsen og opplevelsen av at vi er en del av noe større - at alt henger sammen med alt...

Styrken vi kan finne gjennom tillit, selv i vonde og vanskelige tider, er kanskje det viktigste vi kan jobbe ned for å komme oss videre og styre mot lyset i enden av tunnelen.




Her finner du enkle Ayurvediske tips og oppskrifter
 
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Ingen tagger enda.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
Ayurveda i Oslo
  • Facebook Social Ikon
  • Pinterest Sosial Ikon