CC466093-F0EC-4F14-BA0E-23F0372575D8_4_5

Tips i sommervarmen

Hvordan takler du sol og varme? Jeg synes selv det kan være vanskelig å balansere hva jeg har lyst til og hva kroppen min har det best med. Etter å ha blitt mer bevisst på kroppens signaler de siste årene er jeg nå mye mindre i solen enn tidligere. Jeg har måttet innse at jeg er mye mer sensitiv for varme enn jeg tidligere var klar over (tillot meg å kjenne på).

Når vi endelig har så fine dager er vi jo godt «opplært» til at vi må ut og benytte muligheten til å suge til oss så mye sol og varme som mulig. Jeg har helt klart vært der, overbevist om at jeg elsket solen, at varmen bare gjorde meg godt og at skyggen var for «kyllinger». ;-)


Puh! I etterpå-klokskap ser jeg nå tydelig hvordan jeg overstyrte kroppens ønsker og endte opp med masse symptomer på Pitta-ubalanse - ubehagelig både for meg selv og omgivelsene.

Typiske tegn på ubalanse i Pitta-dosha er blant annet; betennelser, migrene, problemhud, utslett og kløe, såre øyne, løs mage, utålmodighet, irritasjon, «kort lunte», frustrasjon mm


Hvis du allerede har mye pitta i konstitusjonen* din kan det være lurt å være litt ekstra bevisst fremover nå. Kombinasjonen av mye sol og varme, sammen med grillmat, snacks, alkohol og annet som vi gjerne vil kose oss litt ekstra med nå, er dessverre en klar oppskrift på hvordan vi dytter pitta ut av balanse.



Selvfølgelig skal vi kose oss med både sol, god mat og drikke, men sommeren blir aller best når vi kan nyte den med harmoni og balanse i både kropp og sinn.

Her er noen enkle tips til endringer du kan gjøre fremover for å balansere Pitta i varmen.

  1. Bytt ut sitron med lime (sitron virker varmende, mens lime er kjølende). Drikker du mye ingefær og sitron-te, kan du nå velge lime og litt mindre ingefær (kun frisk og ikke tørket). Bland gjerne med litt mynte som også virker kjølende

  2. Gjør du abhyanga (egenmassasje med olje) og har vennet det til å bruke sesamolje i vinter, kan dette være tiden for å bytte til kokosolje, eller solsikkeolje

  3. Senk treningsnivået og ambisjonene, velg roligere og kjølende aktiviteter som lett yoga, svømming, gåturer (gjerne om morgenen, eller kvelden). Pitta drives av et sterk konkurranse-instinkt, så dette kan være utfordrende - men veldig lurt!

  4. Bruk agurk på maten/i salaten i istedenfor tomat

  5. Spis friske bær og kjølende melon i stedenfor sitrusfrukt

  6. Velg mer vegetarisk mat, og hold igjen på sterke krydder og salt

  7. Av de 6 smakene er bittert den mest kjølende, etterfulgt av søtt. Mest varmende er sterkt, salt og surt.

  8. Frister det med noe ekstra kjølende som kald drikke og iskrem er det best å spise/drikke det mellom måltider.

  9. Sommeren er den beste tiden for å spise salater, som ellers gjerne kan bli for kalde og tungt fordøyelige - nå kan du benytte muligheten til å fråtse i sesongens deilige grønnsaker.

  10. Alkohol er generelt veldig varmedannende, de beste valgene er isåfall øl, eller en litt søtere hvit- eller rosevin

  11. Andre gode «medisiner» i varmen er; kokosvann- og melk, aloe vera juice, frisk koriander og mynte, rosevann (bruk gjerne som en frisk spray)

Archive
Search By Tags
Ingen tagger enda.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square