CC466093-F0EC-4F14-BA0E-23F0372575D8_4_5

Høsten er Vata-tid


Høsten er en viktig og verdifull tid og gir oss muligheten til å forberede og styrke oss for vinteren.

Hvis du allerede kjenner din individuelle konstitusjon og har lært deg å kjenne inn hvordan du påvirkes - når du er i balanse og når du vippes ut av balanse, kan det å navigere med sesongene være både enkelt og intuitivt.

Hvis du ikke er helt der enda kan det være både spennende og lærerikt å utforske dette terrenget nærmere.


Høsten og starten av vinteren er sesong for Vata-dosha, og uansett hva din individuelle konstitusjon er kan du nå oppleve noen av de typiske kvalitetene ved denne energien.

Den beste måten du kan møte sesongenes skifter og naturens rytmer er med litt ekstra oppmerksomhet.

Ta deg tid til å kjenne etter og vær nysgjerrig på hva kroppen og sinnet ditt kommuniserer.


Kanskje kjenner du deg litt ekstra sårbar, urolig, vimsete og sliter med å konsentrere deg? Kanskje er du ekstra sensitiv for vær og vind, ytre stimuli, andres energi og humør? Kanskje er fordøyelsen mer sensitiv, leddene stive og knakende, søvnen urolig og huden tørr?


Hvis du kjenner deg igjen i noen av disse «symptomene» kan det være en god idé med noen små justeringer som kan hjelpe deg tilbake i naturlig balanse, og ikke mist gi deg et bedre og sterkere fundament for å møte vinteren.


Stikkordene for å balansere Vata- dosha er varme, fuktighet, ro og «jording» - det motsatte av de kvalitetene som typiske preget høst-været; kjølig, tørt og vindfullt.



Hvis du har kost deg med lette salater og kalde grønne juicer i sommer, er dette tiden for å velge varm mat og drikke.

Nærende, søt og krydret te med melk, grøt, bakte rotgrønnsaker, supper og gryter er eksempler på gode valg for å balansere Vata-dosha. Bruk milde og varmende krydder som; ingefær, kanel, kardemomme, cumin og nellik. Også krydderblandinger (av god kvalitet uten tilsetningsstoffer) som garam masala er fint og passer godt til mye av den maten som er bra for Vata-dosha.


Kaldere vær gjør at kroppen konsentrerer mer varme omkring de indre organene og bort fra ekstremitetene. Det gjør det ekstra viktig å holde seg varm med gode sokker, vanter, lue og skjerf. Det gode er at det også gjør fordøyelsen vår sterkere slik at vi tåler å spise tyngre og mer næringsrik mat - som også gir oss ekstra styrke og «polstring» gjennom vinteren.


Høsten er altså en herlig tid for å droppe «badevekten» og gi etter for kroppens behov for ekstra næring og nytelse…


Gode faste rutiner kommer også høyt opp på listen over hva som balanserer Vata. En god og stabil døgnrytme med faste leggetider og nok søvn er superviktig. Det samme gjelder for gode matvaner, ikke bare hva du spiser, men også når du spiser, hvordan du spiser og MATRO. Ubalanser i Vata-dosha kan lett gi utslag i problemer med fordøyelsen og hvordan vi sover og spiser er helt grunnleggende. Det er også her begrepene RO og JORDING blir viktige, vi trenger hjelp av et nervesystem som er i «rest and digest»-modus for å optimalisere fordøyelse, restitusjon og et godt immunforsvar.


Det siste tipset jeg vil nevne er varm oljemassasje (abhyanga).

Ikke bare virker det berolige og styrkende på nervesystemet, det gir også masse god næring og smøring til kroppen, hjelper til bedre sirkulasjon, mer varme og «flyt» i kroppen.

Ren, kaldpresset sesamolje er aller best for å balansere Vata-dosha, alternativt kan du også bruke mandelolje eller solsikkeolje. Sørg for at oljen alltid er varm når du masserer deg, la den få virke 10-15 minutter for optimal effekt, før du dusjer i deilig varmt vann - det åpner porene ekstra slik at huden kan suge til seg enda mer av den gode oljen.

Bruk minimalt med såpe og tørk deg lett.


Nyt høsten - både ute og inne, ta vare på deg selv og praktiser NÆRING og NYTELSE til fulle

Archive
Search By Tags
Ingen tagger enda.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square