CC466093-F0EC-4F14-BA0E-23F0372575D8_4_5

Vær den beste versjonen av deg selv - ikke en dårlig kopi av andre

Litt klisje-aktig, men likevel helt sant, og akkurat det Ayurveda handler om!

Vi er alle forskjellige og unike, og det finnes ikke én mirakelkur, diett, eller oppskrift som passer for alle.


I neste alle innleggene mine gjentar jeg hvor viktig det er at vi lærer oss å lytte innover og gjenopprette kontakten og tilliten mellom kropp og sinn. På veien mot healing, helse og velvære er det kanskje den aller viktigste jobben (og investeringen) vi kan gjøre.

For å lytte til oss selv og kjenne tillit til den visdommen som finnes der kreves det mot og styrke til å stå i mot ytre stimuli og påvirkning fra andre.

Motivasjonen til å gjøre endringer må være positivt ladet og komme fra deg selv og ikke fra omgivelsene. Idéen om at «jeg ikke er bra nok og derfor må forandre meg», skaper en negativ instilling basert på frykt og usikkerhet og forsterker avstanden og kontakten med vårt indre kompass.

En positivt ladet intensjon og motivasjon som er befestet i våre indre verdier skaper derimot en trygg og stødig plattform, og øker sannsynligheten for å lykkes med varige endringer.

Selvaksept vs endring


Hvorfor skal vi gjøre endringer når det først og fremst handler om å akseptere oss selv? Alle er vi sårbare og usikre, og det å ta valg som oppleves som å «gå mot strømmen» krever styrke og mot.

Jo tryggere og stødigere vi står i oss selv, jo enklere er det å ta egne valg. Små steg og endringer som gjør at vi kommer mer i kontakt med oss selv og vår indre sannhet vil dermed ha en positiv og selvforsterkende effekt.


Den eneste vi vet at vi skal være sammen med resten av livet er oss selv, og derfor er det viktig at vi har en trygg base der vi kan «lande i oss selv», en indre ro som er fri for kritiske stemmer og påminnelser om at vi ikke er bra nok.

Jo mer vi kan akseptere, støtte og stole på oss selv, jo mindre stress, uro og usikkerhet vil vi oppleve.

Evnen til å trives i eget selskap har en stor helseeffekt både fysisk og mentalt.


Hvordan vi kan komme mer i kontakt med oss selv?

  • Bruk pusten. Dype, rolige pust er den enkleste måten å skape ro og fremme koblingen mellom kropp og sinn

  • Vær bevisst på (og begrens) ytre stimuli. Øv deg på å være i ro uten mobiltelefon, TV eller andre «forstyrrelser». Start forsiktig, selv 5 minutter et par ganger i løpet av dagen er en kjempebra. Kanskje kan du finne en benk og sette deg ned på vei hjem fra jobb, eller gå en liten kveldstur uten annet mål enn å være tilstede med deg selv og oppleve omgivelsene. Bruk naturlige pauser som dukker opp i løpet av dagen. Lukk øynene og vær i ro mens du sitter på bussen fremfor å fikle med mobil el.

  • Tilbring tid i naturen så ofte du kan, gjerne alene og uten at du lytter på noe

  • Finn ditt eget «rom», enten det er et fysisk rom der du kan være i ro og kjenne deg trygg, eller et indre rom som du kan trekke deg tilbake til ved å lukke øynene…


  • Dropp multitasking. Gjør en ting av gangen og praktiser bevisst tilstedeværelse; spis når du spiser, vær lyttende og tilstede i selskap med andre,

  • Snakk pent med deg selv og bevisstgjør deg hvilke negative tanker som forstyrrer. Er det spesielle temaer/områder som stadig dukker opp og trekker deg ned/ holder deg tilbake?

  • Kjenn takknemlighet, spesielt overfor de enkle tingene i hverdagen, det vi lett tar for gitt og glemmer å sette pris på

  • Gjør en avtale med deg selv om å ta en intern «time-out» før du sier JA eller NEI til noe. Kjenn etter hva DU egentlig vil og hva som er motivasjonen din for å si JA. Kjenner du på FOMO (frykt for å gå glipp av noe), at andre forventer noe av deg? En positiv, indre motivasjon gir deg energi og glede. Motivasjon som er ytrestyrt eller basert på frykt tapper deg for energi og bringer deg lett ut av balanse. I tillegg til at vi forsterker et mønster om at hva jeg vil, og betyr, ikke er så viktig.

  • Gjør gjerne maten enkel. Ikke ferdig-retter, eller take away, men rene, naturlige råvarer som smaker godt i seg selv og ikke krever mye arbeid, eller oppfinnsomhet. Det er fint at en gulrot smaker av gulrot :-)

  • Øv deg på å akseptere alt det du ikke kan gjøre noe med. Lev i nuet, ikke i fortiden eller fremtiden.

  • Ikke gjør "somatisk bypass", og la hodet alltid få bestemme. Kroppen er vår beste og ufiltrerte kontakt med nuet, derfor er det kroppen som best kan fortelle oss hvordan vi har det - ikke intellektet.

  • Ikke vær redd for å kjede deg! Klarer vi å være i ro med oss selv vil i lettere komme i kontakt med hva som egentlig engasjerer og motiverer oss. Unngå autopiloten og kjenn etter hva du har mest lyst til å gjøre, ikke hva du burde, eller allerede har planlagt.

  • Praktiser abhyanga. Egenmassasje med varm olje er en av de beste og fineste måtene vi kan anerkjenne og bli venner med kroppen vår på. Vis deg selv omsorg og gi næring til alle sansene.


Archive
Search By Tags
Ingen tagger enda.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square