CC466093-F0EC-4F14-BA0E-23F0372575D8_4_5

Ayurvedisk "kjøkken-apotek" med vanlige krydder

Ayurveda lærer oss mye om hvordan helt vanlige råvarer kan ha gode, helende og balanserende egenskaper.

Krydder og urter regnes for å ha særlig sterke og terapeutiske kvaliteter og er derfor enkle og effektive virkemidler når de brukes bevisst. Selvom mange urtene kan være ukjente og vanskelig å få tak i, kan vi fint starte vårt eget lille Ayurvediske apotek med helt vanlige krydder.


Når vi bruker vi urter og krydder for de helende egenskapene er det viktig å være bevisst på kvalitet og oppbevaring. Generelt bør du velge økologiske, eller vill-plukkede (ubestrålte). Du bør også velge krydder som er pakket i mørk emballasje og sjekke datomerkingen. Varme, lys og fuktighet vil raskt forringe kvaliteten, og krydder/urter bør derfor alltid oppbevares mørkt, tørt og kjølig.

5 vanlige krydder du kan starte å gjøre deg kjent med:

Som vanlig gjelder prinsippet om at «less is more», overdrevet inntak (dersom du ikke er bevisst på spesifikk bruk for en bestemt årsak) vil lett kunne bikke over til å skape ubalanse.


GURKEMEIE

Roten til alt godt! Det knallgule krydderet har sterke betennelses-dempende egenskaper. Gurkemeie har en bitter smak, hvilket gir den lett kjølende egenskaper og derfor passer fint for å redusere Pitta /balansere effekten av andre mer varmende krydder.


Gurkemeie har også gunstig effekt på:

  • fordøyelsen

  • immunforsvaret

  • ledd og benbygning

  • hjernen

  • rensende for blod, lever og huden

  • sårhelende

  • anti-bakterielle egenskaper

Gurkemeie kan brukes til både søte desserter og kaker, og selvfølgelig i super, gryter og curry-retter (jeg husker fremdeles at vi brukte karry på fiskebollene jeg fikk til middag i barndommen .

Søt og kremet gullmelk med varmende krydder er også supert som styrkende og beroligende kveldsdrikk. Sammen med litt godis som dadler og skåldede mandler har du en topp kombinasjon for å bygge OJAS.


CUMIN

Kalles ofte spisskummen og må ikke forveksles med karve. Cumin er kanskje den mest brukte ingrediensen i krydderblandinger fra både det indiske, afrikanske og amerikanske (Mexico, Chile m.fl) kjøkken. Cumin er også et at de beste midlene for å styrke/balansere fordøyelsen - lett varmende og beroligende for Vata, uten å være «hett nok» til å irritere Pitta. Innen Ayurveda er cumin kanskje mest kjent og brukt sammen med fennikel og koriander i den typiske te-blandingen CCF (cumin, coriander, fennikel). Cumin er også en «motgift» som kan brukes for å hindre ubehag ved kombinasjon av matvarer som ikke passer godt sammen.

Cumin har også en bitter smak, og virker derfor kjølende, betennelsesdempende og febernedsettende.


Gode egenskaper ved Cumin:

  • stimulerer fordøyelsen og styrker Agni

  • hjelper med utskillelse av avfallstoffer og opptak av næringsstoffer

  • fremmer peristalsis og reduserer luft i magen

  • har særlig god effekt på Vata i nedre del av fordøyelseskanalen/ tykktarmen

  • rensende effekt på blod og huden

  • virker muskelavslappende og reduserer kramper


KORIANDER

Vi skiller her mellom tørket koriander (fra frøene) og de friske bladene som gjerne kalles Cilantro.

Frisk cilantro har mer kjølende egenskaper og er supert for å balansere Pitta og til bruk ved betennelser, feber ol. Det er også derfor frisk koriander ofte brukes sammen med sterkt krydret mat. Tørket koriander virker derimot lett varmende og har har flere av de samme gode egenskapene som cumin, men oppleves gjerne litt mildere i smaken. Smaksbildet er likevel bittert og litt skarpt og overdrevet bruk kan virke lett irriterende på Vata-dosha.


Flere gode egenskaper:

  • Bakteriedrepende og sårhelende

  • Lett uttørrende (ved høy slimdannelse) brukes ofte ved forkjølelse og allergi (som naturlig anti-histamin)

  • Virker også vanndrivende og hjelper med å skylle ut overflødig varme fra urinveiene (gunstig ved infeksjoner)


KARDEMOMME

Kardemomme er også et herlig, allsidig krydder som kan brukes både i søte og spicy retter. Mye brukt for å redusere slimdannelse fra f.eks melkeprodukter og banan. Kardemomme har balanserende effekt på alle de tre doshaene, og er effektivt ved tette slimhinner og/eller vannansamlinger i kroppen.

Kardemomme er også bra for fordøyelsen, og hjelper til å bevege maten nedover i fordøyelseskanalen (bra ved treg fordøyelse og opplevelsen av å være skikkelig «stuffed» etter måltid).


Andre gode egenskaper :

  • kvalmedempende inkl. morgenkvalme

  • muskelavslappende (brukes f.eks ved hodepine, kolikk og astma)

  • virker lett rensende og åpner porene i huden, luftveiene og fremmer lymfesystemet


KANEL

Kanel er et skikkelig «kose-krydder» og super-anvendelig. Selvom vi opplever kanel som et mildt krydder har det gode varmende egenskaper og fremmer både Agni og sirkulasjon (bra ved kalde hende og føtter). Kanel er spesielt bra for å balansere Kapha (kulde og stagnasjon), redusere slimdannelse og tette luftveier. Overdrevet bruk kan irritere Pitta, men ellers er det ingen grunn til ikke å like kanel

Kanel brukes ofte i kaker, desserter og søte retter - noe som er perfekt siden kanel også hjelper til å balansere blodsukkeret.


Flere fordeler:

  • virker rensende på bakterier i munnen og brukes også for å motvirke dårlig ånde, brukes også ved tannpine

  • regnes som et afrodisium, virker varmende og stimulerende sirkulasjon

  • stimulerer utskillelse av oxytocin (altså virkelig et KOSE-krydder)

  • kan reduserer mens-kramper og balansere blødninger (har egenskaper som kan virke både stimulerende og reduserende

NB! Vær litt forsiktig med bruk av kanel hvis du er gravid


Høsten og vinteren er en finfin tid for å bruke litt ekstra krydder i maten, hør av deg hvis det er andre krydder / urter du vil vite mer om.

Archive
Search By Tags
Ingen tagger enda.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square