Søk
  • Merete / OMAyurveda

Løvetann, nesle og grønne "Prana-tilskudd"

Mens jeg venter på at mine egne urter og planter skal vokse seg store, gleder jeg meg stort over å kunne sanke grønn "supermat" rett utenfor døren.

På dene tiden kan vi gjerne gjøre litt innvendig "vår-rens" for å fjerne rester av stagnert Kapha-energi, som ofter akkumulerer seg gjennom vinteren.

Friske, lysegrønne nye skudd og bladgrønt er noe av det aller beste vi kan fylle på med.

Både skvallerkål, løvetann og nesle finnes i massevis rett utenfor døren, de er lett gjenkjennelige, smaker godt og kan brukes på mange måter. Med tanke på at det kanskje viktigste Ayurvediske rådet for kosthold er å velge det som er i sesong og dyrket lokalt, ja - så kan det jo ikke bli bedre.


Også lyse granskudd, bregneskudd (før de åpner seg) og små, friske bjørkeblader er verdifulle tilskudd til å gjøre måltider enda mer næringsrike, spennende og fargerike.

Lyse, nye skudd er stappfulle av prana og ojas, som gir oss energi, livskraft og styrker immunforsvaret.


Løvetann (rot og blader)


Energetiske egenskaper: Bitter, søt, kjølende og skarp (avhengig av plantedel).

Virker generelt reduserende/balanserende på Pitta og Kapha, men øker Vata.


Løvetann har generelt rensende egenskaper, fremmer god sirkulasjon og virker inn på fordøyelsessystemet, urinveiene og lymfesystemet.

Ikke rart at løvetann ofte er et viktig innhold i rensende urteteer.


Løvetann er særlig bra for å rense ut overflødig Pitta (varme) og ama (fra ufordøyet mat etc). Hvis du har et kosthold med mye kjøtt, fett og "junk" er løvetann et kjempefint tilskudd, og hjelper særlig typiske Pitta-organer som lever og galleblæren til å gjøre jobben sin.


Roten av løvetann kan brukes som te, bladene kan spises friske i salater, brukes gryter, supper ol. Du kan også tørke bladene for bruke som te, eller de kan males til grønn supermat for bruk i bakst, smoothies etc.


Nesle (rot og blader)

Energetiske egenskaper: astringerende ("snerpete"), kjølende og skarp.

Reduserer Pitta og Kapha, men kan provosere Vata.


Nesle har også gode rensende egenskaper og virker særlig inn på blodet ved å virke kjølende og lett koagulerende pga sammentrekkende/astringerende egenskaper.

I nyere urtemedisin brukes også nesle som hjelp med smerter forbundet med stive og betente ledd, rheumatisme, osteoarthritt, senebetennelse, forstuing ol.


Vær selvfølgelig forsiktig når du plukker nesle, bruk helst hansker, først når den er tørket eller varmet opp slutter den å "brenne". Minimum bør du forvelle blandene i kokende vann i ett minutt før du skal bruke dem.

En kjempefin måte å bruke disse fantastiske grønne gavene på er å lage pesto til bruk i pasta, supper, på brødet ol.


Blend sammen:

- 1/3 kopp med olivenolje

- 1/3 kopp pinjekjerner (alt valnøtter, ristede solsikkekjerner, gresskarkjerner eller cashewnøtter)

- 3 fedd hvitløk

- 1/2 ts salt og litt pepper

- 5-6 kopper bladgrønt, gjerne blandet


Hvis du spiser ost blir pestoen enda mer fyldig med 1/2 kopp revet parmesan, alternativt litt ekstra nøtter, olje og næringsgjær som erstatning.


Du kan også lage ovnsbakte chips som smaker kjempegodt som topping på supper, gryter i salater - eller bare som litt sunnere snacks. Lag en marinade av olivenolje, litt balsamico eller eplesidereddik, sitronsaft, soyasaus, litt pepper, eller chiliflak.

Bland sammen og kna de grønne bladene godt med marinaden før du baker dem i ovnen.

Spre godt utover et bakepapir og stek på 150 grader i ca 10 minutter.

Det er lurt å snu litt på bladene underveis, og pass på at de ikke blir brent - da mister de mye av næringen og de gode egenskapene sine. Det er derfor best å ikke bruke for sterk varme, men heller la de få noen minutter ekstra. Smaker best når du er helt nylaget, mmmmums :-)





0 visninger
Ayurveda i Oslo
  • Facebook Social Ikon
  • Pinterest Sosial Ikon