Søk
  • Merete - OMAyurveda

Julekrydder med helseeffekt


Bruk av krydder er en av hjørnestenene innen Ayurveda, og julen kan derfor være en fin tid for inspirasjon og bevisstgjøring omkring hvordan mange av våre mest brukte julekrydder også kan ha en gunstig effekt på helsen vår.

De fleste krydder har en varmende effekt som blant annet hjelper til bedre fordøyelse og derfor kan være spesielt bra ved tunge julemåltider.

For best effekt er det viktig å velge krydder av god kvalitet, helst økologiske og ubestrålte. Krydder er også en "ferskvare" og bør oppbevares både mørkt og kjølig. Krydderhylle rett over komfyren er derfor ingen god idé.

Vær også bevisst på at større mengde ikke nødvendigvis gir bedre effekt. En mer subtil tilnærming der sansene ikke "nummes" av for mange sterke smaker på en gang virker best.

Krydder kan brukes på flere måter og gjerne i kombinasjon. Du kan enkelt lage din egen krydder-te ved å la hele frø/krydder trekke i kokt vann i 5-6 minutter, sil fra frøene og hell f.eks over på termos så har du varm drikke og «medisin» gjennom dagen.

Egenskaper ved våre vanlige krydder:

KANEL

Energetiske egenskaper: søt, astringerende (sammentrekkende) og varmende.

Kanel har gunstig effekt på sirkulasjonssystemet, fordøyelsen, luftveiene og urinveiene, og anbefales spesielt ved forkjølelse, tette bihuler, bronkitt og dyspepsi (ubehag i øvre del av mellomgulvet i forbindelse med måltider og fordøyelse).

Vær forsiktig med bruk av kanel hvis du allerede har mye varme i kroppen (f.eks betennelser) eller blødningsforstyrrelser.

For ekstra effekt kan du kombinere kanel med kardemomme og laubærblad

KARDEMOMME

Energetiske egenskaper: skarp, bitter og lett varmende.

Kardemomme har effekt på fordøyelsen, nervesystemet, respirasjons- og sirkulasjonssystemet og anbefales ved forkjølelse, hoste, bronkitt, nedsatt apetitt, smakssans og fordøyelsesproblemer inkl svekket opptak av næringsstoffer. Kardemomme gjør melk mindre slimdannende, og reduserer den sterkt stimulerende effekten av kaffe/koffein.

Kombiner gjerne med fennikel for ekstra effekt på mer generelle og diffuse fordøyelsesplager.

INGEFÆR

Energetiske egenskaper: skarp, søt og varmende

Frisk Ingefær er blant de kryddrene de aller fleste vil ha godt av på daglig basis, og virker spesielt gunstig på fordøyelsen og luftveiene.

Bruk gjerne ekstra ingefær ved forkjølelse, influensa, fordøyelsesproblemer, oppblåst mage, kramper og/eller magesmerter (blant annet ved menstruasjon), kvalme, artritt og leddsmerter.

Tørket ingefær virker mer stimulerende og varmende og bør ikke brukes i store mengder ved høy feber, infeksjoner i huden, blødninger og mageproblemer som følge av mye magesyre (inkl magesår).

For å stimulere apetitt og fordøyelse kan du lage en blanding av revet frisk ingefær, litt salt, honning og svart pepper og ta en teskje før måltid.

Noen skiver frisk ingefær sammen med litt frisk sitron i varmt vann, virker rensende er også fint å drikke i små slurker til måltider.

En spesielt bra kombinasjon er ingefær, gurkemeie og sort pepper.

NELLIK

Energetiske egenskaper: skarp og varmende

Nellik har varmende egenskaper som er spesielt gunstige for luftveiene og kan derfor anbefales ved forkjølelse, hoste, asma og halsbetennelser. Nellik kan også stimulere god fordøyelse og bedre opptak av næringsstoffer.

På grunn av de sterke varmende og stimulerende egenskapene bør du være mer forsiktig med nellik hvis du har høyt blodtrykk og/eller mer generelle betennelsestilstander i kroppen

FENNIKELFRØ

Energetiske egenskaper: søt, lett kjølene og skarp

Fennikel brukes spesielt for å styrke og berolige mage- og tarmsystemet og urinveiene, og er et av de aller beste kyddrene for å styrke og fremme god fordøyelse.

Fennikel motvirker luft i magen, magekramper og kan virke lindrende på smerter ved urinveisinfeksjoner. Det virker beroligende på nervesystemet og fremmer mental klarhet.

Fennikel er et mildt krydder som også fint kan gis til barn - for eksempel ved kolikk og magesmerter.

Ristede fennikelfrø er et godt "tilskudd" etter kraftige måltider, for å bedre fordøyelse og lindre ubehag. Hele frø ristes lett på varm panne, gjerne sammen med litt kokos- eller rørsukker for bedre smak,

og tygges rett etter måltid (ca en teskje).

Ved urinveisplager kan fennikelfrø kombineres med korianderfrø og drikkes som te for ekstra effekt.

SORT PEPPER

Energetiske egenskaper: skarp og varmende

Sort pepper virker stimulerende og har gunstig effekt på fordøyelse, sirkulasjon og respirasjon. Pepper bidrar bidrar blant annet til å åpne luftveiene, redusere feber, øke forbrenningen og fremme sirkulasjon til ekstremitetene (hender og føtter). Sort pepper har også en "avgiftende" effekt på fordøyelsessystemet, spesielt på tykktarmen.

Sort pepper sammen med litt honning har en god slimløsende effekt og virker samtidig uttørrende ved økt slimdannelse og tette luftveier.

Fordi pepper har en sterk varmende og stimulerende effekt bør du ikke bruke for mye hvis du er plaget med betennelser i mage- og tarmsystemet, mye varme og stress i kroppen inkl høyt blodtrykk.


15 visninger
Ayurveda i Oslo
  • Facebook Social Ikon
  • Pinterest Sosial Ikon