Søk
  • Merete/YogaYum

Ayurvediske tips for vårsesongen


Alt er i konstant bevegelse og alt virker sammen med alt.

Vi påvirkes av endringene som skjer i klima, naturen og våre nære omgivelser.

Tilpasning til sesongene er derfor en god hjelp til å opprettholde vår naturlige balanse og helse.

Kapha dosha dominerer om våren og gir oss en fin mulighet til å øve opp vår evne til å gi slipp. På samme måte som snøen smelter og naturen «mykner», kan vi også oppleve den samme effekten i kroppen. Gjennom vinteren lagres stagnert Kapha-energi som slim i kroppen. Våresesongen (sol og varme) bidrar til en naturlig utrensing gjennom typiske symptomer som rennende nese og øyne, forkjølelse, høysnue og allergi.

Begrepet «vårslapp» er også lett å relatere til Kapha-dosha, som i ubalanse kan gjøre oss tunge og trøtte.

10 Ayurvediske råd for våren

1. Utrensing er ikke minst viktig for fordøyelsen vår. Start dagen med en stor kopp varmt vann for "innvendig vask" og for å hjelpe fordøyelsen igang. Tilsett gjerne med noen dråper sitron og et par skiver frisk ingefær for ekstra effekt.

2. Følg solen, stå tidligere opp og inkluder litt fysisk aktivitet i morgenrutinene. Bevegelse fremmer varme og flyt og hjelper kroppen til å gi slipp på det vi har holdt på og lagret opp i løpet av vinteren.

3. Yoga, noen minutters frisk gåtur, lett jogging eller "bøy og strekk" er fine morgenaktiviteter. Solhilsner i raskt og god flyt er spesielt gunstig, også stillinger som åpner bryst og hjerte, kobra, twist/vridende stillinger og noen gode runder med skikkelig drage-pust er supert!

4. Selvom vi kjenner oss vårslappe er det best å ikke sove i løpet av dagen. Hold deg våken og legg deg heller litt tidligere. Kjenner du deg trøtt og sliten i løpet av dagen er det fin anledning til å gjøre noen pusteøvelser (gjerne ildpust, eller pust gjennom høyre nesebor), eller ta deg tid til en gående meditasjon - ekstra effekt med frisk luft!

5. Massasje med varm sesamolje (kaldpresset) er et av de beste virkemidlene for å fremme varme, flyt og pasifisere Kapha-dosha. Masser hele kroppen og la oljen virke noen minutter før du dusjer i behagelig, varmt vann. Unngå, eller bruk minimalt med såpe.

6. Forebygg høysnue og allergireaksjoner ved å skylle nesen med saltvann. Smør gjerne litt olje i neseborene for å beskytte og styrke slimhinnene.

7. Styrk fordøyelsen og immunforsvaret gjennom å spise mer plantebasert, grønt og grovt.

Unngå spesielt fete meieriprodukter og melk som virker slimdannende. Spis det største måltidet midt på dagen og en tidlig og lettere middag. Drikk små slurker varmt vann, gjerne med ingefær, til måltider.

Fokuser på smaker som er mer «spicy», bitre og astringerende (tørre/ «snerpete»).

Begrens inntak av søt og fet mat.

8. Bruk gjerne ekstra krydder som også gir varme til kroppen, hjelper utrensing og styrker fordøyelsen. Ingefær. gurkemeie, kanel, nellik, timian, rosmarin, sort pepper, cumin og koriander

9. Våren er en spesielt bra tid for lett utrensing/de-tox.

Du kan gjøre en lett faste, hvis det kjennes riktig for deg. Hvis faste ikke passer for deg kan du også velge en skånsom rense-/mono-kur ved å spise kitchari i noen dager (ris og lett kokte grønnsaker, med krydder og litt sunt fett).

Her finner du oppskriften) .

Et annet enkelt tips er å drikke 4-5 kopper rensende krydder-te om dagen i to-tre uker. Teen lager du enkelt ved å trekke hele frø av cumin, koriander og fennikel,

klikk her for oppskrift.

10. Våren er en fin tid for å etablere nye rutiner og gi slipp på gamle mønstre og (dårlige) vaner. Bevisstgjør deg hva du vil gi slipp på, enten det dreier seg om fysiske og materielle ting, eller mentale vaner.

Ettersom solen fremover fyller oss med mer energien er det lett å fylle på med noe nytt - hvilket er en god ting, så lenge vi samtidig klarer å gi slipp det som ikke lenger tjener oss...


0 visninger
Ayurveda i Oslo
  • Facebook Social Ikon
  • Pinterest Sosial Ikon