Søk
  • Merete - YogaYum

Why orange is the new black!


Så bra det er når ny forskning kan forsterke gammel kunnskap. Gurkemeie er et stjerne-eksempel.

Ayurveda ser på mat som vår viktigste medisin og både innhold, tilberedning og hvordan vi spiser har stor betydning for fordøyelse og opptak av næringsstoffer. Gurkemeie har i over 5000 år vært et av de mest brukte og anbefalte krydrene i Ayurvedisk terapi og matlaging, og det heter seg at "intet kjøkken er komplett uten gurkemeie". De siste årene har det blitt gjort mye forskning på de positive effektene av gurkemeie, og det er spesielt de betennelsesdempende egenskapene i Curcumin

(et særlig aktivt stoff i gurkemeie) som gjør krydderet såpass effektivt og allsidig. Curcumin regnes også som en skikkelig "super-antioksidant". Det er blant annet gjort studier der gurkemeie sammenlignes med "moderne medisiner" for å redusere kolesterol, anti-depressiva, medisiner for diabetes og smertestillende midler som Aspirin. Også innen kreftforskningen gjøres det nå flere studier på effekten av gurkemeie og Curcumin. Det blir spennende å følge denne utviklingen videre og forhåpentligvis kan det skape økt bevissthet omkring om bruken av flere enkle og naturlige råvarer, for gode helsegevinster - uten bivirkninger Ayurveda har tradisjonelt brukt gurkemeie blant annet for følgnde: - Ved betennelser og symptomer som mageproblemer, dårlig fordøyelse og uren hud

- Styrker imunforsvaret - Smertestillende, spesielt ved ledd- og/eller muskelsmerter - Styrker og renser fordøyelsessystemet - For hjernen og nervesystemet - Balanserer blodsukkeret - Styrker leveren - Nærende for hjertet og sirkulasjonssystemet - Renser blodet - Ved hudproblemer som eksem og psoriasis

(gurkemeie blandes her med oppvarmet ghee (klarnet smør) og smøres på huden - les mer i eget

innlegg om ghee, og husk at gurkemeie setter sterk farge på både hud og tøy).

Effekten av gurkemeie forsterkes ved oppvarming og i kombinasjon med ghee, sort pepper eller kajennepepper.

Det å bruke mer gurkemeie i maten er derfor den beste og enkleste måten å nyttiggjøre seg av super-krydderet.

Bruk gurkemeie til å sette farge på ris, i supper, gryter, i deigen hvis du lager egne knekkebrød,

i smoothies osv...

Fordi smaken kan være uvant i starten bør du gradvis prøve deg frem, ikke gå for full overdose slik at du får en dårlig opplevelse.

Etterhvert som du venner deg til smaken kan du øke mengden etterhvert.

Orange really is the new black!


0 visninger
Ayurveda i Oslo
  • Facebook Social Ikon
  • Pinterest Sosial Ikon