Søk
  • Merete / OMAyurveda

Enkle ayurvediske tips for høst og vinter


Varm mat i kalde tider... I Ayurveda legges det stor vekt på hvordan vi påvirkes av omgivelsene, naturen og ikke minst sesongene. Høsten og vinteren kan være en tøff tid, både fysisk og mentalt, og vi bør derfor lytte ekstra til kroppen og gjøre noen enkle justeringer for å opprettholde balanse, et sterkt immunforsvar og god fordøyelse gjennom den kalde årstiden.

Start dagen med varm drikke, enten rent vann eller litt frisk ingefær og sitron (noen tynne skiver er nok). Kosten vår bør bestå av mest mulig varm og næringsrik mat, gjerne "kosemat" som supper, gryter og grøt.

Bruk gjerne rotfrukter, god kraft og milde varmende krydder som friske, ingefær, gurkemeie, kanel, fennikel, cumin, safran og nellik. Tilsett også litt ekstra olje eller ghee (smør) for å gi ekstra næring og «smøring» til kroppen.

I motsetning til hva vi kanskje skulle tro er fordøyelsen vår sterkest på denne tiden av året, og for å styrke oss gjennom vinteren bør vi inkludere ekstra fett og proteiner i kosten.

Ayurveda anbefaler ikke nødvendigvis et strengt vegetarisk kosthold, så hvis du ikke er vegetarianer er dette derfor den beste tiden for å spise litt kjøtt, fisk og egg - helst økologisk og kortreist.

Unngå ellers kalde drikker, spesielt til måltider, og kalde meieriprodukter som melk og yoghurt.

Begrens også inntak av raw food, kalde salater, smoothies og juice.

For å balansere den mørke og tunge følelsen vi ofte kan oppleve når dagene er korte og kalde, anbefales det å legge inn gode daglige rutiner som gir ekstra energi og varme. Lett yoga, særlig solhilsner, raske gåturer i frisk luft og massasje med varm olje er blant de enkle tiltakene du kan gjøre for å ta ekstra vare på deg selv.


0 visninger
Ayurveda i Oslo
  • Facebook Social Ikon
  • Pinterest Sosial Ikon